Cvjetnica u Gospiću
(Gospić, Cvjetnica, 25.3.2018.). Današnjom Cvjetnom nedjeljom započeo je Veliki tjedan tj. vazmeno otajstvo muke i uskrsnuća Kristova. Župljani Gospića su se, prije svečane sv. mise na uspomenu Isusovog ulaska u Jeruzalem, okupili u velikom broju u 9,30 sati ispred crkve Sv. Ivana Nepomuka gdje je gospićko-senjski biskup mons. Zdenko Križić, u zajedništvu sa župnikom preč. Mariom Vazgečom te tajnikom i kancelarom preč. Mišelom Grgurićem blagoslovio maslinove grančice, drugo zelenilo i cvijeće odakle su svi u procesiji pošli u katedralu na misno slavlje u kome su svećenici i pjevači recitirali po ulogama Muku po Marku. Pjevao je katedralni zbor pod vodstvom Franje Puškarića.
Marko živo opisuje događaje, osobito Isusovo sučeljavanje s vlašću, što je otac Biskup vrlo jasno protumačio u propovijedi na događaju kada je Isus doveden pred Poncije Pilata koji je, kao predstavnik rimske vlasti, jedini mogao izreći smrtnu presudu za nekog optuženika. Biskup je rekao, da su predstavnici židovske vlasti sprovodeći Isusa Rimskom prokuratoru, Poncije Pilatu, promijenili predmet optužbe te nastavio: „ Prije negoli će ga dovesti Pilatu, Židovi optužuju Isusa da se proglasio sinom Božjim, te rekao, ako se sruši veličanstveni Hram da ga on može u tri dana iznova podići. Predstavnici židovske vlasti, svjesni da će Pilat ove njihove optužbe religioznog karaktera ignorirati te možda, Isusa osloboditi svake krivnje, mijenjaju optužbu dajući joj jaki politički naglasak. Pred Pilatom Isusa optužuju kao političkog agitatora koji sebe proglašava židovskim kraljem i protivi se tako rimskom caru. Ovo je ozbiljnija optužba u očima rimskog predstavnika. Židovi su rimsku vlast iz dna duše mrzili, ali im je sada dobro došla za osudu Isusa.
U Evanđelju ova scena ima podnaslov: 'Isus pred Pilatom'. Ispravniji naziv trebao bi biti: 'Pilat pred Isusom'. Pilatu u suđenju nije glavni kriterij pravednost, nego osobni interes. Stoga, zbog Isusa on ne želi ništa riskirati jer gleda, prije svega, na svoju karijeru. On presudu ne donosi po vlastitom uvjerenju ili po pravednosti, nego da zadovolji svoje interese i interese drugih moćnika. Isus pred Pilatom stoji u okovima, a u pravim verigama je zapravo, Pilat. On pokazuje i prije nego je proces započeo da se želi osloboditi ovog uznika, ali ne zna kako. Zato kaže Židovima: 'Uzmite ga vi i raspnite jer ja ne nalazim na njemu krivice' (Iv 19,6).
Pita ih, hoće li da im pusti Isusa, jer je mogao pustiti narodu jednog uznika kao poklon za veliki blagdan Pashe. Ali oni ne žele Isusovo oslobođenje te biraju javno poznatog razbojnika. Zatim ih pita: 'Što da učinim s Isusom, zvanim Mesija?' Odgovor je: 'Neka se razapne'. Pilat, kao u nekom očaju, pita dalje: 'Kakvo je zlo učinio?' Ali masa ne daje odgovor na to pitanje nego samo inzistira da ga se razapne. Pilat je prisiljen birati između Isusa i naroda; između Isusa i židovskih vlasti; između Isusa i svoje karijere; između Isusa i mnogih drugih svojih interesa.
Nije se samo Pilat našao u takvoj situaciji, nego smo često i svi mi prisiljeni birati između Isusa i nekih naših malih interesa. Nekada ne biramo Isusa da se ne bismo nekome zamjerili, ili da nas ne bi zato ismijali, da nas ne bi nazvali zaostalima, zatucanima. Često gledamo što bi nam mogli reći drugi i tako radije zatajimo Isusa.
Isus se često predstavlja kao alternativa nekomu ili nečemu. Ostavlja nam slobodu da izaberemo. Izbor Isusa ima nekada i svoju cijenu. Pa tko je spreman, imat će ga. Ako su u igri mnogi naši interesi, lako se Isusa odreknemo. On se tiho i sam povuče. Ima prilično kršćana koji imaju svoj odnos s Isusom prema prilikama. Ako zbog Isusa treba nešto žrtvovati, onda ga se lako zataji. Neki se ponašaju po onoj starozavjetnoj: 'Malo Bogu, malo Baalu', ili kako bi se danas reklo: 'Malo Bogu, malo đavlu'. Takva vjera nema u sebi stabilne temelje. Isus se nikome ne nameće silom. Kada narod bira Barabu, dobiva ono što je izabrao. Svi smo slobodni u našim izborima, ali ne smijemo zaboraviti da ćemo u životu nositi i posljedice svojih izbora. Nažalost, često nas naši izbori odvedu u istinske okove, u pravo ropstvo. Žrtvujemo nekada istinski život zbog nekih provizornih vrijednosti. Isus se i u okovima ne boji izjaviti da je on istinski kralj, ali kralj koji je došao posvjedočiti za istinu. Pilat je postavio pitanje: 'Što je istina?', ali nije želio čuti odgovor. Isusova istina je ona koja oslobađa osobu, ali se Pilat ne osjeća spremnim platiti cijenu slobode. Ostao je živjeti s okovima. Međutim, nisu toliko opasni okovi u koje nas stave drugi, koliko oni koje priskrbimo sami sebi svojim nedosljednim životom, životom u kojem je sve podređeno osobnim interesima, odnosno našem egoizmu. Pilat pokazuje kako se teško osloboditi baš takvih okova i daje do znanja koliko su opasni ovi naši okovi i za one s kojima živimo. Čovjek okovan egoizmom spreman je žrtvovati bilo koga za svoje najsitnije interese.
Pilat dalje pita narod: 'Hoćete li da vam oslobodim Kralja Židovskog?' (Iv 18,39), a Isusu poručuje: 'Ne znaš li da imam vlast osloboditi te i imam vlast razapeti te' (Iv 19,10). Pilat govori, a nije svjestan da on te moći nema. On sâm nije slobodan pa kako može drugoga osloboditi! Isus je još prije rekao: 'Ako vas Sin oslobodi, zaista ćete biti slobodni' (Iv 8,36). Govorio je to mnogima koji su živjeli različita ropstva. I svaki od nas trebao bi biti svjestan da u mnogo čemu nismo slobodni, da imamo različite okove, da smo robovi mnogih egoističnih interesa koji guše naš život i dopustiti da nas Isus oslobodi. Bolje biti slobodni pa makar na križu pribijeni, nego živjeti kao robovi, pa makar to bilo u nekim kraljevskim stolicama,“ završio je Biskup propovijed.
Tekst / foto s. Robertina Medven / L.S.